- Open een nieuw document
- Druk D zodat voor- en achtergrondkleur op zwart/wit staan
Filter > Render > Clouds - Filter > Render > Difference Clouds
en herhaal dit een keer of tien. - CTRL+I (invert)
- Dubbelklik op de layer en geef de naam “wolk” aan deze layer.
- Resultaat bijwerken:
– witte gebieden met burn tool (range: highlights – exposure 10%) donkerder maken tot een licht grijs
– zwarte en donker grijze gebieden met dodge tool (exposure 10%) lichter maken tot een licht grijs.
- Filter > Noise > Add noise 5% Gaussian, Monochromatic
- Maak een nieuwe layer en noemen deze “vlekken”
- Maak een langwerpige elips met het ‘circle selection tool’
- Maak er verschillende die verschillen in lengte en breedte.
- CTRL+klik op de layer “vlekken”
- Select > Modify > Expand (expand met 5 pixels)
- CTRL+ALT+klik op de layer “vlekken”
- Maak een nieuwe layer en noem deze “rand”
- Selecteer de layer “wolk” en klik CTRL+C en selecteer dan de layer “rand” en klik CTRL+V
- Zet de blending mode van deze layer op ‘hard light’
- Selecteer de layer “wolk” en kies CTRL+U
(het venster Hue/Saturation verschijnt)
- Vink “Colorize” onderaan aan en verschuif de sliders van Hue, Saturation en Lightness tot je de gewenste kleur hebt.
- CTRL+klik op de “vlekken”layer en selecteer dan de “wolk”layer en hier CTRL+C. Selecteer nu de “vlekken”layer en hier CTRL+V (er verschijnt een nieuwe layer met vlekken).
Doe hetzelfde voor de “rand”layer.
- Selecteer de layer met de nieuwe “rand” (die je gekopieert en geplakt hebt)en kies CTRL+U. Pas de sliders aan tot je een donkere rand hebt.
- Doe dit ook met de layer met de nieuwe “vlekken” (die je gekopieert en geplakt hebt) maar verschuif de sliders tot je een geelachtige vlek hebt.
- Voeg de layers met de randen en vlekken samen tot 1 layer. (zet ze boven elkaar en dan van boven te beginnen CTRL+E) . Laat alleen de layer “wolk” nog apart staan.
- Selecteer de “vlekken” layer en
Filter > Distort > Wavevolgende waarden:
generators: 5
wavelength: min.10, max.550
amplitude: min.5, max.20
scale: horizon.100%, vert.100%
type: sine
- Rechts kliken op de layer “wolk” en kies “Duplicate”.
Doe dit twee keer en sleep de twee layers helemaal bovenaan.
- Wijzig de blending mode van de tweede layer van boven te beginnen in ‘soft light’.
- Selecteer de bovenste layer en kies CTRL+U en wijzig de saturatie in -100.
Zet de blending mode van deze layer op “screen” en de “opacity” op 14%
- SHIFT+CTRL+E om alle layers samen te voegen tot 1 layer.
- Image > Canvas Size en verdubbel de grootte van het canvas
- Maak nu een ellips rond de tekening die hoger en breder is dan de tekening zelf.
- Filter > Distort > Spherize. Herhaal deze stap.
- Selecteer de gradient tool en kies een lineaire gradient (black-white).
- Voeg een layer toe boven de samengevoegde layer en maak een gradient van boven (wit) naar beneden (zwart) in de selectie uit de vorige stap.
- Deselecteer (CTRL+D) en zet de blending mode van deze layer op ‘hard light’ en de doorzichtigheid (opacity) op 40%
- Image > Canvas Size en zet deze terug op het orignele formaat waarmee we van start gingen.
- CTRL+T en verklein de tekening zodat de afgeronde randen niet meer zichtbaar zijn.